Creative Kilta blogi

Onko työsi vielä mielekästä?

Viimeisen vuoden aikana useissa organisaatioissa brändi on muuttunut. Blogeissa on kirjoitettu mainostoimistojen epäonnistumisista uusia asiakkaan visuaalinen ilme. Mielipiteitä toki löytyy moneen lähtöön, mutta mitäpä jos oikeasti joissakin tilanteissa luovuus on ollut kateissa?

Useampi projekti yhtä aikaa päällä. Ehditkö kuuntelemaan asiakaan tarpeita riittävästi? Ymmärrätkö heitä? Tarjotaanko ulkomaalaisien kuvapankkien jo usein muissa yhteyksissä käytettyjä kuvia elävöittämään markkinointimateriaalia vai tartutaanko kameraan ja mennään ulos? Onko työsi vielä mielekästä?

Kiireen keskellä mennään ehkä siitä mistä aita on matalin, koska muuhun ei samoilla kustannuksilla ja ajalla pysty. Ymmärrettävää kyllä mutta ei se siitä silti hyväksyttävää tee, sillä suunnittelijalle/mainostoimistoille maksetaan siitä että luovat uutta.

Kiire tappaa luovuuden. Jos sinulla olisi kaikki raha ja aika, mitä tekisit toisin?
Aivan.. tuntisit olevasi vapaampi. Tekisit mitä haluat. Voisit olla rennosti rohkea.

Takaisin arkeen

Projekteissa Luova/Ketterä/Edullinen on melko mahdoton yhtälö.

Luovuus.png

Ketterä ja edullinen on mahdollista saada aikaan automatisoinnilla.
Esimerkiksi satojen kuvien automaattinen kuvakoon muuttaminen sen sijaan että suunnittelija avaa jokaisen kuvan Photarissa erikseen.
Luovuutta ei voi automatisoida, se on toistaiseksi jäätävä ihmiselle.

Luova ja Ketterä
Syntyy kun työvälineet/prosessit ja niiden hyödyntäminen on kunnossa ja yksilöt voivat hyvin

  • Ollaan tunnistettu ne työt ja tehtävät mitä itse voidaan tehdä tehokkaasti laadusta tinkimättä
  • Ulkoistaa muut osaavalle kumppanille.
  • Tunnistetaan yksilöiden kyvykkyydet sekä energia- ja aikasyöpöt.
  • Pidetään huolta että yksilölle työ olisi mielekästä.
  • Vapautetaan aikaa asiakkaan tarpeen ymmärtämiseen ja luovaan työhön.

Hetkinen.. olisiko se välttämättä niin kallista verrattuna asiakkaan saamaan arvoon? Kuinka tuottava organisaatio olisi kun työntekijät voisivat hyvin ja kokisivat työnsä mielekkäänä?
Millainen kilpailuetu tämä olisi myös tulevaisuudessa?

Ihminen tuottaa luovia ratkaisuja vain riittävän rennossa tilassa. Miten tällaiseen tilaan pääsee?

Sinulla on lupa loistaa!

1. Tunnista mikä tekee työstäsi mielekästä ja miten voit tehdä työsi mahdollisimman hyvin.
2. Tunnista oleellinen tekeminen työssäsi ja kehitä osaamistasi siinä.
3. Vähennä työvaiheita, joilla ei ole merkitystä.

Luovuus ei ole vain taiteeseen kuuluva erioikeus vaan sitä vaaditaan kaikessa ongelmanratkaisussa. Näin ollen asioita on syytä pohtia myös tiimin ja esimiehen kanssa.

Lisätietoja aiheen tiimoilta

Sovelto: Hyvinvointi ja tuottavuus http://www.sovelto.fi/ratkaisut/hyvinvointi-ja-tuottavuus
Sovelto: Tietotyön uusi kulttuuri http://www.sovelto.fi/ratkaisut/tietotyo/tietotyon-uusi-kulttuur
Lue myös Luovuuden prosessoinnista täältä: http://kilta.sovelto.fi/creative/yleinen/luovuuden-prosessointia/

Jaa artikkeli