Järjestelmäasiantuntija Antti Rautalin muistaa joskus miettineensä, että löytyisipä sellainen koulutusmalli, jossa olisi vähän lyhyempiä sessioita. Koulutukset olisi siten helpompi saada mahdutettua omaan työkalenteriin, eikä toisaalta tulisi niin pitkää yhtämittaista poissaoloa asiantuntijatöiden ääreltä.
Messukeskuksessa työskentelevä Antti kuuli kuin tilauksesta Sovelton uudesta PRO Skills -palvelusta, jossa teknologiakoulutusta järjestetään lyhyissä pätkissä, kouluttajan johdolla. Tähän jatkuvaan oppimiseen perustuvassa palvelussa oppijat voivat itse valita, milloin, miten ja mitä opiskelevat. PRO Skills -palvelu toimii kuukausimaksulla, joten yhdellä maksulla saa niin paljon koulutusta kuin vain ehtii omaksua. Voi osallistua livekoulutuksiin tai katsoa tallenteita itselleen sopivana ajankohtana tai kysyä kouluttajilta eri aihealueisiin liittyviä kysymyksiä.
PRO Skills -palvelusta innostui myös Antin työnantaja Messukeskus, jonka seitsemänhenkisessä tietohallinnon asiantuntijatiimissä Antti työskenteli. Ennakkoon Antti kertoo miettineensä, löytyykö palvelusta itselle sopivia kokonaisuuksia. Sovelton suunnasta kuitenkin kannustettiin alusta saakka esittämään kurssitoiveita. “Olin positiivisesti yllättynyt, sillä toivomiani kursseja järjestettiin ja hyvin nopeallakin aikajänteellä”, Antti kertoo.
Toivomani koulutukset oikeasti toteutettiin, eivätkä toiveeni vain kadonneet palautelomakkeen myötä bittitaivaaseen!
Antti itse osallistui kolmen kuukauden aikana yli kymmeneen PRO Liveen: “Sain hyvän ja laajan tietoiskun liittyen tietoturvaan, identiteetin suojaamiseen ja myös Azuren tekniseen puoleen. Nämä kaikki ovat hyvin ajankohtaisia ja nopeasti kehittyviä alueita”, miettii Antti oppimaansa. Antin suosikkitapa oppia oli PRO Live. Online livesessiossa perehdytään kouluttajan johdolla tiettyyn aihealueeseen noin puolitoista tuntia ja usein tehdään myös pieniä demoja.
Antin mukaan parasta PRO Liveissä oli kouluttajan ja oppijoiden välinen kommunikointi: “Se on ehdoton plussa, että myös koulutuksen aikana pystyy kysymään kouluttajalta kysymyksiä. Ja tässä palvelussa mennään perävalotakuuta pidemmälle eli oppijoista pidettiin huolta myös varsinaisen session jälkeen!”

PRO Skillsissä Antin mielestä toimivinta oli se, että sai kuratoitua sisältöä nopeasti muuttuvista teknologia-aiheista, ja että kouluttaja oli läsnä liveissä: “Pro Liveissä on tehokas tunti – puolitoista tuntia aikaa. Se on helppo mahduttaa kalenteriin ja keskittyminen pysyy korkealla tasolla koko koulutuksen ajan.”
Nettihän on täynnä erilaisia tallenteita ja tutoriaaleja. Mutta oikeanlaisen sisällön löytäminen on tosi vaikeaa, eikä niitä tule sitten kuitenkaan katsottua.
Antti tunnistaa kaikille IT-alan ihmisille tutun ilmiön, teknologiat menevät nopeasti eteenpäin ja tarjolla on paljon uutiskirjeitä ja tallenteita, mutta silti kaikista muutoksista on välillä haastava pysyä ajan tasalla. PRO Skills on Antin mielestä erittäin tehokas tapa tapa pitää yllä sekä vahvistaa ammattitaitoa. “Tykkäsin osallistua livenä koulutussessioon, tuli sellainen halu ja tsemppi osallistua juuri livenä tapahtumaan. Se on minusta PRO Skillssin suurin hyöty verrattuna sellaiseen palveluun, jossa on pelkkiä tallenteita.”
Antti myöntää, että työnantajan halu panostaa koronavuoden aikana työntekijöiden koulutukseen tuntui hyvältä. Kouluttautumisen ja uuden oppimisen kautta ammattitaito ja innostus osaamisen kehittämistä kohtaan säilyi koronatilanteesta huolimatta. Kenelle PRO Skills sitten soveltuu? Antilla on vastaus valmiina: “Kiireiselle tietotekniikan ammattilaiselle, jonka on vaikea löytää aikaa kalenterista usean päivän koulutuksille. Nämä lyhyet mutta intensiiviset koulutukset ovat hyvä tapa uuden oppimiselle ja tutkailulle.”
Vahva suositus! Kannattaa ehdottomasti kokeilla palvelua ja rohkeasti laittaa toiveita sisällöistä. Koska niihin oikeasti reagoidaan!