Digitaalisuus arjen jaloissa

Digitaalisuus arjen jaloissa

Digitaaliset palvelut ovat meille kaikille jo arkipäivää. Suuria kansainvälisiä palveluja rakennetaan isolla rahalla ja niiden potentiaalinen markkina käsittää lähes koko maailman tai ainakin läntisen pallonpuoliskon. Facebook, Netflix, Amazon ja muut jättiläiset näyttävät suuntaa sille, miten palvelujen tulee toimia – helposti, nopeasti ja virheettä. Käyttäjät odottavat samanlaista sujuvuutta kaikessa arkipäiväisessä elämässään – myös töissä.

Organisaatioihin digitaalisuus on tuonut avoimuutta, ketteryyttä ja mahdollisuutta tehdä töitä ajasta ja paikasta riippumatta. On avattu uusia liiketoiminta-alueita ja löydetty uusia tapoja toimia. Kaikki asioita, jotka mahdollistavat organisaatiolle enemmän myyntiä, parempaa tehokkuutta ja tuottavuutta ja tarjoavat samalla myös yksilöille vapautta sovittaa omaa arkea ja työtä paremmin yhteen.

Helppoa kuin googlaus?

Työn tekemisen sovellukset pyörivät käytännössä erilaisissa pilvipalveluissa ja ovat jatkuvasti kaikkien saatavilla, millä tahansa päätelaitteella. Tiedostot ovat tallessa ja helposti jaettavissa työyhteisön eri jäsenten välillä vaikkapa O365-palvelun, OneDriven ja Teamsin avulla. Slack, Trello ja muut vastaavat viestintä- ja projektityökalut lisäävät kirjoa. Samalla sähköposti- ja muu informaatiotulva hellittää ja kaikki keskittyvät oleellisimpiin asioihin. Näin teoriassa mutta todellisuudessa tilanne on usein toisenlainen.

Organisaation tarjoama mahdollisuus hyödyntää kaikkia tiimityö- ja viestintävälineitä, kun käyttöön on otettu esimerkiksi O365-palvelu, jää usein puolitiehen. Matti lähettää edelleen isoja liitetiedostoja, yhteiset materiaalit eivät löydykään ja käytössä on eri versioita hinnastosta. Digitaalisuus kohtasi käyttäjät ja organisaatiossa käyttäjien rutiinit pyyhkivät lopulta digitalisaatiolla ja hienoilla sovelluksilla pöytää. Tahtotila ja yrityskin on kohdallaan mutta toimintatavat eivät muutu ja uusien välineiden haltuunotossakin on eriasteisia haasteita.

Työvälineiden hyödyt käytäntöön

Millä keinoilla uusista ratkaisuista sitten otetaan hyöty irti? Pohjimmiltaan kyse on tietysti johtamisesta mutta käyttöönottoa voi edistää monella pieneltäkin tuntuvalla tavalla. Olethan varmistanut, että kaikki tietävät mitä työvälineitä teillä on käytössä ja mihin tilanteeseen ne oikeasti sopivat? Teillä on selkeät pelisäännöt luotuna ja tarpeen vaatiessa joku omasta porukasta osaa auttaa eteenpäin? Projektimallit ja käytännön ketterä tekeminen edellyttävät sujuvaa tiedonjakoa ja siitä sekä toimintamalleista pidetään kiinni?

Tärkeintä on ottaa ensimmäiset, edes pienet, askeleet oikeaan suuntaan ja viestiä aktiivisesti ratkaisujen hyödyistä sekä luonnollisesti opettaa miten ja missä tilanteissa yhteisiä digitaalisia työvälineitä käytetään. Me olemme auttaneet useita organisaatioita liikkeelle ja ottamaan ensimmäisen loikan kohti työyhteisöä, joka keskustelee ja kommunikoi aktiivisesti, jakaa tietoa ja toimii tehokkaammin sekä tuottavammin.

Ota yhteyttä, kun haluat kehittää oman organisaatiosi kyvykkyyttä digitaalisten työkalujen käytössä.

 

Valmennusohjelma:

”Office 365 ja toimintakulttuurin muutos” -valmennus organisaatiollesi

Katso asiakastarinat:

Otava

Oulun yliopisto

Kurssilla pääset itse nopeasti vauhtiin:

Office 365:n tehokas käyttö

Tehokkaiden tiimien työkalupakki – Teams