ITIL® 4 – Paljon tuttua, paljon uutta

ITIL® 4 – Paljon tuttua, paljon uutta

IT-palveluhallinnan parhaiden käytäntöjen viitekehys ITIL uudistui. Ensi katsomalta muutos on valtava. Tarkemmin katsottuna mukana on kuitenkin hyvin paljon vanhaakin. Uuden ja vanhan sopiva tasapaino onkin yksi mielenkiintoisimpia asioita ITIL 4:ssä.

Jos ITIL olisi ihminen, niin se vastaisi kysymyksiin aina “It depends”

Tämä kuiva vitsi kuvastaa ITILin luonnetta hyvin. Ei ole yhtä ainoaa tapaa toimia, vaan paras vaihtoehto riippuu monesta asiasta. ITIL 4 laajentaa entisestään tätä jokaisen organisaation omista tarpeista lähtevää soveltamista ITIL 2011 version joskus jäykäksikin haukuttu elinkaarimalli on korvattu modulaarisemmalla lähestymistavalla, jossa jokainen organisaatio voi napsia sopivat palikat tarpeisiinsa. Keskusteluyhteys organisaation liiketoiminnan kanssa on ollut aina tärkeä ITILissä ja uuden version selkeämpi esitystapa ja arvovirta-ajattelu antaa tähän mielestäni entistä paremmat lähtökohdat.

Prosesseja ja praktiikoita

Ruohonjuuritasolla ITIL on aina konkretisoitunut prosesseina. Melkein joka tarkoitukseen on ollut oma prosessinsa. ITIL 4 on uudistanut tätä ajattelua siten, että nyt prosessien sijaan puhutaan praktiikoista (practice) jotka vapaasti käännettynä ovat toimintatapoja. Praktiikka voi kyllä sisältää prosessin, mutta praktiikka on sikäli abstraktimpi käsite, että ITIL 4:n määritelmän mukaan praktiikat sisältävät vaihtelevan kokoelman organisaation resursseja jotka on suunniteltu tietyn tyyppisten tehtävien tekemiseen. Käytännössä tämä muutos asettaa esim. Service Deskin ja häiriönhallintaprosessin samalle viivalle. Molemmat ovat praktiikoita joilla saadaan tietyt hommat hoidettua. Praktiikoita on ITIL 4:ssä 34 ja nämä on jaettu kolmeen alueeseen: Yleiset hallintakäytännöt (General management practices), Palveluhallinan käytännöt (Service management practices) ja Teknisen hallinnan käytännöt (Technical management practices). Kaikille osa-alueille on tullut uutta sisältöä, mutta aiempien ITIL versioiden tutut prosessit löytyvät myös nopeasti.

Maalaisjärkeä ja vaikeita käsitteitä

“ITILin sisältö ei ole vaikeaa, mutta terminologia on”. Tottahan se on, että ITILin ajatukset ovat ainakin osittain tuttua kamaa IT-palveluiden kanssa työskennelleille, mutta yksittäisten käsitteiden kanssa meinaa kokeneemmaltakin välillä mennä aivot solmuun. ITIL 4 keventää käsiterumbaa, ainakin osittain. Aiempiin ITIL versioihin tutustuneen ei tarvitse opetella kaikkia käsitteitä uusiksi, vaan mukana on paljon tuttua käsitteistöä. ITIL 4 avaa myös tiettyjä aiempien versioiden käsitteisiin liittyviä solmuja ja epäloogisuuksia

Koulutustarjonta

ITIL Foundation, eli peruskoulutus ITILiin on lyhentynyt aiemmasta kolmipäiväisestä koulutuksesta kaksipäiväiseksi ja yksityiskohtaisuutta on vähennetty. Tämä on hyvä muutos, sillä nyt Foundation oikeasti sopii paremmin ITILiin tutustumiseen. Aiemmin kolme päivää käytettiin käsitteiden tunkemiseen päähän ja sitten yritettiin muistaa ne tentissä. Liekö traumaattinen kolmipäiväinen kurssi yksi syy jatkokurssien vähäiseen suosioon?

ITIL 4 Foundationissa painopiste on siirtynyt käsitetulvan ulkoa opettelusta asioiden ymmärtämiseen. Harjoituksia on enemmän kuten myös muuta materiaalia. Myös maailma ITILin ulkopuolella otetaan paremmin huomioon ja erilaiset ulkopuoliset ajatusmallit ja käytännöt noteerataan selvemmin. Sovelton ITIL Foundation kurssi sisältää lisämateriaalia mm. DevOpsista, Scrumista ja Kanbanista. Näiden hallintaa ei edellytetä tentissä, mutta perustiedot haluava saa ne osana kurssia. ITIL 4:n jatkomoduuleista on tällä hetkellä olemassa ylätason kuvaukset, mutta julkaisu venyy todennäköisesti kesän 2019 jälkeen. Aiemmissa ITIL versioissa jatkokursseja suorittaneelle tulee lisäksi tarjolle yksinkertaistettu sertifiointireitti vuoden 2019 aikana.

Kenelle ITIL Foundation sopii?

Foundation kurssi on edelleen erittäin hyvä tietopaketti IT-palvelunhallinnan kanssa työksenteleville. Jos työskentelet IT:ssä, olet vastuussa IT-palveluiden hankkimisesta tai haluat vaan ymmärtää miten IT-palveluita tuotetaan niin ITIL 4 Foundation on hyvä tietopaketti. Kahden päivän koulutus antaa myös hyvät lähtökohdat jatkaa pidemmälle kun ITIL 4 jatkomoduulit julkaistaan.

Tervetuloa kurssille!

Webinaari: ITIL® 4 – Paljon tuttua, paljon uutta

Webinaarissa kuulet pähkinänkuoressa mistä ITIL 4:ssä on kyse ja vastaa mm. kysymykseen mitkä ovat ITIL 4:n neljä ulottuvuutta, seitsemän periaatetta ja 34 praktiikkaa.

ITIL® – ”ITIL® is a (registered) Trade Mark of AXELOS Limited. All rights reserved.”