Monipuolinen Tikkurila kiinnostui Sovelto Channelin monipuolisuudesta

Tikkurilassa koetaan tärkeänä henkilöstön jatkuva oppiminen ja kehittyminen. Niinpä Tikkurila on pitänyt huolta henkilöstönsä osaamisen ajantasaisuudesta tarjoamalla koulutuksia tarpeen mukaan. Perinteisen ryhmäkoulutuksen rinnalle haluttiin kustannustehokkaampaa ja demokraattisempaa koulutusta, jolla mahdollistettaisiin koulutus useammalle halukkaalle oppijalle.

Sovelto tarjosi Tikkurilalle mahdollisuutta digitaalisen oppimisympäristön hyödyntämiseen henkilöstön koulutuksessa. Aluksi digioppimisympäristö Sovelto Channel otettiin mukaan ryhmäkoulutuksen rinnalle siten, että koulutukseen osallistuneet saivat mahdollisuuden koulutettavien asioiden kertaamiseen Sovelto Channelissa.

Tikkurilan siirtyessä Office 365 -käyttöön Sovelto Channel otettiin avuksi siirtymäkoulutuksiin. Sen avulla saatiin halukkaille kustannustehokas tapa opetella uuden työkalun käyttöä. Channelissa Tikkurilaa kiinnosti monipuolisuus ja erilainen tapa kouluttaa. ”Nykyään tuntuu, että henkilöstö ei ennätä koulutuksiin ja tulee turhan paljon perumisia. Haemme erilaisia tapoja oppia asioita – joustavuutta opiskeluun. Tämä ei ole aikaan eikä paikkaan sidottu”, sanoo henkilöstöasiantuntija Harri Mannermaa Tikkurilasta.

Näiden kokeilujen ja parin pilottiryhmän jälkeen Tikkurila päätyi hankkimaan Sovelto Channelin vuosilisenssin niille työntekijöilleen, jotka haluavat kehittää työelämätaitojaan digitaalisen oppimisympäristön tarjoamien oppisisältöjen avulla. ”Tarkoituksena on tässä yhteydessä kerätä osallistujilta kokemuksia ja ideoita materiaalin hyödyntämiseksi”, Mannermaa sanoo.

Täysin varauksettomasti Channelin hyödyntämiseen ei Tikkurilassa kuitenkaan uskota. Mannermaan mukaan Channelin hankinnassa mietitytti mm. se, tuleeko järjestelmää oikeasti käytettyä ja miten henkilöstön asennetta saadaan muutettua perinteisestä koulutuksesta uuden tyyppiseen. Näitä epäilyksiä pyritään kampittamaan muistutuksilla ja erilaisilla vinkeillä. Käytön tukemista tullaan tekemään myös yhteistyössä Sovelton kanssa. Toimenpiteillä toivotaan käytön jatkuvan vielä parin viikon jälkeenkin.

Lopullisiksi syiksi Channelin hankkimiselle Mannermaa listaa perinteiseen koulutukseen verraten suhteellisen edullisen hinnan, monipuolisen ja jatkuvasti laajenevan materiaalitarjonnan sekä lyhyet sessiot, joihin voi palata milloin vain uudelleen, jos jokin jäi mietityttämään tai oli unohtunut. ”Esimerkiksi IT-osaamisessa, kun kaikilla on oma tasonsa, on hyvin vaikeaa järjestää sellaista koulutusta, joka sopisi kaikille. Jokaisen erillinen kouluttautuminen eri kursseilla olisi myös kallista. Tämä mahdollistaa täsmäoppimisen siihen tietoon, mitä tarvitsee”, Mannermaa toteaa.

”Sovelto Channel on helppo palvelu käyttää ja näyttäisi vielä parantuneen edellisestä versiosta. Sisältö on hyvin monipuolista ja lyhyet videoesitykset on nopea katsoa, kun niitä tarvitsee ja kun haluaa muistutella asioita mieleensä”
Harri Mannermaa, Henkilöstöasiantuntija, Tikkurila Oyj

Tikkurila on johtava maalialan ammattilainen Pohjoismaissa ja Venäjällä. Olemme perinteikäs suomalainen yritys, joka toimii nykyään 16 maassa. Laadukkaiden tuotteiden ja kattavien palvelujen avulla varmistamme markkinoiden parhaan käyttäjäkokemuksen. Kestävää kauneutta vuodesta 1862.