Sovelton DMI-koulutus päivittää markkinointiosaamisen todistetusti digiaikaan

Sovelton DMI-koulutus päivittää markkinointiosaamisen todistetusti digiaikaan

Analytiikkaan ja käyttäjätutkimukseen aiemmin erikoistunut Jani Henriksson suoritti viime syksynä Sovelton DMI Professional Diploma in Digital Marketing -kurssin. Todisteeksi digitaalisen markkinoinnin osaamisestaan hän sai kansainvälisen sertifikaatin.

Uuden äärellä

Analyytikkotaustainen Henriksson oli aiemmin urallaan tehnyt usein yhteistyötä markkinointitiimien kanssa. Ala oli hänelle muutenkin jossain määrin tuttua, mutta digitalisoitumisen mullistaman markkinointimaailman haltuun ottaminen vaati tietojen saattamista ajan tasalle.

”Tahdoin tutustua erityisesti hakukoneiden analytiikkaan sekä somen markkinointikäytäntöihin ja -välineisiin. Kiinnostusta herättivät toki myös alueet, joihin voisin soveltaa omaa osaamistaustaani, kuten prediktiivistä analytiikkaa”, kertoo Henriksson. Hetken mietittyään hän lisää kiinnostavien sovellusalueiden joukkoon myös käytännön tason menetelmät, kuten markkinointipanostukset, mutta myös erilaiset strategiat ja työkalut.

Henriksson suoritti kurssin varsin tehokkaaseen tahtiin. Viiden lapsen isänä hän totesi, että itsenäinen opiskelu sopi hänelle erittäin hyvin.

”Kun lapsiperheen arkeen yhdistetään vielä harrastukset ja työkiireet, niin perinteisemmät opiskelumuodot aiheuttaisivat aikamoisia logistisia haasteita. Pyrin opiskelemaan päivittäin vähän kerrallaan, ja mahdollisuus opiskella iltaisin oli todella tervetullut.” Henrikssonille luontevin opiskelumuoto oli itsenäinen etätyöskentely, mutta hän antoi kehuja myös co-study -mahdollisuudelle. Se tarjoaa suoremman kontaktin kouluttajiin ja mahdollistaa myös verkostoitumisen muiden kurssilaisten kanssa.

Digitalisoituneessa markkinointimaailmassa kohdataan haasteita ja mahdollisuuksia

Henriksson oli vaikuttunut siitä, kuinka paljon markkinointi on digitalisoitumisen kautta kehittynyt. Siitäkin näkökulmasta tarkasteltuna kurssi antoi hyvät perustaidot ja käsityksen käytössä olevista työkaluista. Ammattitaito toki vahvistuu, kun töitä päästään tekemään käytännössä, mutta opitut asiat eivät rajoittuneet yksinomaan digitaalisen markkinoinnin alueelle. Henriksson nosti esiin myös ison kuvan ja strategiset visiot sekä mittaristot ja työkalut, jotka ovat hyödyllisiä lähes missä tahansa digitaalisuuteen liittyvässä.

Hän toteaa, että monet kurssin perustaidot olivat sellaisia, jotka tavallisen kuluttajankin olisi hyvä tuntea. ”Digitaalisten markkinointimahdollisuuksien kehitys on ollut huikeaa, mutta kääntöpuolena on totta kai yksityisyys ja sen kunnioittaminen. Oli hienoa nähdä, että sekin näkökulma oli otettu opetuksessa huomioon.”

Myös opetusmateriaali oli hänen mielestään selkeää ja loogisesti jäsenneltyä. Joustavuuden ja kurssisisällön lisäksi hän arvostaa myös kurssin suorittamisesta myönnettyä diplomia.

”Olen iloinen, että suoritin diplomin. Sain osaamisestani kansainvälisesti tunnustettua näyttöä ja pystyn toimimaan myynti- ja markkinointitiimin arvokkaampana apuna”, Henriksson toteaa lopuksi.