Kansainvälisille markkinoille lähdettäessä on usein yhtä monta eri suuntiin pyrkivää näkemystä kuten on koiralaumaa ulkoiluttaessa. Tämän voi vahvistaa Petri I. Salonen, joka on tässä jaksossa Jari Kotolan haastateltavana aiheesta IT-yrityksen kansainvälistyminen. Halu kasvaa, saada uusia asiakkaita, parantaa kannattavuutta, vahvistaa mainetta – syitä kansainvälistymiselle voi olla useita samanaikaisesti. Tärkeintä tekemisessä on kuitenkin pitkäjänteisyys, määrätietoinen tekeminen ja johdon sekä henkilöstö sitoutuminen hankkeeseen.
Petri on itse ollut töissä kansainväliseen liiketoimintaan lähteneessä yrityksessä sekä hän on auttanut useita ohjelmistotaloja pääsemään maailmanlaajuisille markkinoille. Lisäksi hän on valmentanut Microsoftin kumppaneita ja Microsoftin omaa johtajistoa näissä asioissa. Tohtorinväitöksen jälkeen Petri on myös kirjoittanut aiheesta tietokirjoja, joten hänellä on vakuuttavaa pätevyyttä kertoa millaisin eväin IT-yrityksen kannattaa kansainvälistyminen tehdä.
Soveltoradion toimitus pahoittelee ajoittain kovin vaatimatonta äänenlaatua, mutta haastattelu on tehty Skypellä Petrin ollessa kotitoimistollaan Dallasissa ja Jarin tehdessä haastattelua Helsingistä. Tästäkin huolimatta suosittelemme kuuntelemaan tämän aihepiiriltään kovin yleistajuisen jakson.
Tagit: #IT #ICT #Kansainvälistyminen #Markkinat #Yritystoiminta #Yritys
Johtamisen koulutukset Soveltossa
Soveltoradion jakso 34: Elämää Microsoftin kumppaniekosysteemissä
Soveltoradion jakso 23: IT-siirtotyöläisen matkaraportti Texasista