MS-700 Managing Microsoft Teams
Tee Organisaation Teams-ympäristöstä selkeä käyttäjille ja helppo ylläpitää
Teams on nopeasti noussut organisaatioiden keskeisesti tietoalustaksi. Se kuitenkin vaatii systemaattista lähestymistapaa ja hyvää hallintaa. Ympäristön tulisi olla käyttäjille selkeä sekä noudattaa organisaation käytäntöjä.
Kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka ottavat Teams-ympäristön käyttöön tai ylläpitävät olemassa olevaa ympäristöä, tai jotka ovat suorittamassa vastaavan sertifiointitestin.
Esitiedot: Yleinen ymmärrys IT-ylläpidosta, kuten käyttäjätunnuksista ja ryhmistä.
Materiaali: Kurssilla käytetään kouluttajan omaa materiaalia sekä englanninkielistä Microsoft Official Curriculum (MOC) -materiaalia ’MS-700T00 Managing Microsoft Teams’. Opetus on suomeksi.
Testi: Kurssi valmentaa osaltaan testiin MS-700: Managing Microsoft Teams.
Koulutuksen tarkempi sisältö
Teams tiimin omistajan kannalta
- Tiimien, kanavien ja sisällön löytäminen
- Teams-käyttövinkit
- Eri asiakasohjelmistot (Windows, Mac, mobiili, nettiselain)
- Ilmoitukset ja ilmoitusasetukset
- Tiimien ja kanavien luonti ja liittyminen
- Omien tiimien ja kanavien asetukset (mm. tunnisteet, yksityiset kanavat, moderointi, sähköposti-integraatio, poisto ja palautus)
Teams-arkkitehtuuri ja -suunnittelu
- Microsoft Teams -arkkitehtuuri ja Office 365 -integraatio (Exchange, SharePoint, Azure Active Directory)
- Lisensointi
- Rajat ja määreet
- Suunnittelu ja käyttöönotto
- Tiedostojen migrointi paikallisista tiedosto- ja SharePoint-palvelimista Teamsiin
Teams-ympäristön hallintakeinot
- Admin center -valikoima
- Hallintaroolit
- PowerShell vartissa
- PowerShell-hallintamoduulit
Kollaboraation hallinta tiimitasolla
- Tiimien ja kanavien hallinta Admin centerillä
- Tiimin arkistointi, poisto ja palautus
- Tiimin luonti konversiolla
- Mallipohjien käyttö
- Tiimien ja kanavien hallinta PowerShellillä
- Tiimien ja kanavien dokumentointi PowerShellillä
- Graph APIn käyttö
- Käyttäjien ja jäsenyyksien hallinta, tiimin käyttäjäroolit
- Dynaaminen jäsenyys
Kollaboraation hallinta tenanttitasolla
- Teams-ympäristön keskitetyt asetukset
- Policy-valikoima ja niiden hallinta sekä käyttäjiin linkittäminen
- Org-wide-tiimi
- Service Health Advisories
Governanssi, tietoturva ja komplianssi
- Governanssin ja elinkaaren toteutus (Office 365 -ryhmien luokittelun mahdollistaminen PowerShellilla, ryhmien automaattinen vanheneminen, ryhmien nimisäännöt, käyttöraportit)
- Aktiviteettiraportit
- Tietoturvan toteutus (MFA, Conditional Access, Threat Management, tietoturvaraportit ja -hälytykset)
- Komplianssin toteutus (tiedon luokittelu- ja säilytyssäännöt, DLP, eDiscovery, Supervision Policy, kommunikoinnin raja-aidat, GDPR-ominaisuudet)
Sovellukset ja laajennukset
- Välilehtien (Tab) lisääminen (dokumentti, Planner, SharePoint-uutiset, SharePoint-listojen käyttö, nettisivut)
- Dokumenttikirjastot ja metadata
- Pilvitallennuksen vaihtoehdot
- Teams-sovellusten asetukset
- Permission Policies ja Setup Policies
- Botit ja konnektorit
- Sovellusmallipohjat, Custom-sovelluksen julkaisu
Ulkoiset käyttäjät
- Ulkoisten käyttäjien pääsynhallinta
- External Access ja Guest Access
- Pääsynhallinta Azure AD:lla, Teamsillä, Office 365 -ryhmillä ja SharePointilla
- Esto- ja pääsylistat
- Azure AD Access Reviews
- Tiedostojen jakamisen hallinta
Audio, video ja puhelinyhteydet
- Päivittäminen Skype for Businessista Teamsiin ja rinnankäyttö
- Teams-verkkoasetusten suunnittelu ja konfigurointi (eri liikennetyypit, Network Planner, Network Testing Companion, portit ja protokollat, raportointijaottelun luonti, QoS)
- Teams-päätelaitteiden käyttöönotto ja hallinta (laiteasetukset ja firmware, Configuration Profiles, Teams Rooms)
- Live-tapahtumat ja kokoukset (yksityinen kokous, kanavakokous, ad-hoc-kokous, liittyminen erilaisilla laitteilla, kokouksen asetusten hallinta, tapahtuman roolit ja asetukset, Yammer-integraatio)
- Puhelinnumeroiden hallinta (Calling Plan, Direct Routing, palomuurisäännöt, koodekit, puhelinnumerot, Call Sharing, Group Pickup Call)
- Teams-puhelinjärjestelmän hallinta (Resource Account, Call Queue, Auto Attendant -konfigurointi, Call Park Policies, Calling Policies, Caller ID Policies, Direct Routing Health Dashboard, Addon-lisensointi)
- Audion, videon ja päätelaitteiden vianselvitys (yhteysongelmien vianselvitys, Client Cache, lokitiedostot, Debug-lokit ja diagnostiikkalokit, Call Analytics, Call Quality Dashboard, sijaintitieto raporteissa)
Jo yli 10017 organisaatiota on kouluttautunut kursseillamme.
Avainsanat: microsoft teams, Office 365, Skype for Business, teams