SharePoint ominaisuudet ja käytön suunnittelu

SharePoint on monipuolinen väline tiedonhallintaan ja julkaisemiseen. Mutta mitä kaikkea SharePointilla voi tehdä, mitä se vaatii, mihin se sopii ja miten siitä saadaan paras hyöty irti? Mitä muut ovat sillä tehneet ja miten ovat onnistuneet? Tule mukaan oppimaan, miten jaat ja käsittelet tietoa tehokkaasti.

Yksityiskurssin tiedustelu

  • Tämä kurssi järjestetään yksilöidysti vain pyynnöstä, haluttuna ajankohtana. Ota yhteys yritysmyyntiin soittamalla 042 42 2121 tai oheisen lomakkeen avulla:

SharePoint ominaisuudet ja käytön suunnittelu

Miten SharePoint voi muuttaa organisaatiosi tapaa käsitellä ja jakaa tietoa?

SharePointissa on tapahtunut paljon viime vuosina. Office 365 ja äskettäin julkaistu SharePoint 2019 ovat tuoneet SharePointiin täysin uusia ominaisuuksia, jotka parantavat järjestelmän käytettävyyttä entisestään. Ennestäänkin SharePoint on ollut monipuolinen väline tiedonhallintaan ja julkaisemiseen. Mutta mitä kaikkea SharePointilla voi nykyään tehdä, mitä se vaatii, mihin se sopii ja miten siitä saadaan paras hyöty irti? Mitä muut ovat sillä tehneet ja miten ovat onnistuneet? Tule tälle kurssille näkemään ja kuulemaan miten SharePoint voi muuttaa organisaatiosi tapaa käsitellä ja jakaa tietoa.

Useita käyttömahdollisuuksia

SharePoint tuo mukanaan monia eri käyttömahdollisuuksia. Rikas sisältö, käyttäjäystävällinen ja sisältöön keskittyvä käyttöliittymä sekä toimivat työkalut sisällön helppoon seuraamiseen ja löytämiseen tekevät SharePointin käyttämisestä mieluisaa.

SharePoint on useissa organisaatioissa ollut jo vuosia käytössä, mutta siitä ei yleensä oteta kaikkea hyötyä irti. SharePointistahan on moneksi. Se tarjoaa riittävästi ominaisuuksia ollakseen esimerkiksi dokumentinhallintajärjestelmä tai BI-raporttien julkaisualusta. Sisällönhallinta voidaan hoitaa nykyaikaisesti metadataohjattuna tai perinteisesti kansiorakenteilla. SharePointilla voidaan luoda intra-, extra- ja nettisivustoja. Työryhmien ja projektien tarpeisiin on olemassa työryhmä- ja projektisivustoja. Sisällön etsimiseen ja sisältönostoihin on tarjolla mahtava hakukone, jolla löytyy SharePoint-sisällön lisäksi muidenkin järjestelmien sisältöä. Yhteisöllisyyttä tukee SharePointin omien ominaisuuksien lisäksi tai niiden sijaan Yammer. Jotta SharePointista saadaan parhaat puolet esiin, niin pitää ensin ymmärtää kokonaisuus.

SharePointin ominaisuudet kannattaa tuntea ennen käyttöönoton suunnittelua

Tämä kurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka vastaavat SharePointin käyttöönoton ja käyttötapojen suunnittelusta. Kurssi soveltuu myös niille, jotka haluavat kattavan yleiskuvan SharePointin mahdollisuuksista ja käyttökohteista. Kurssin aiheet koskevat SharePoint-versioita 2013, 2016, 2019 sekä Office 365:n mukana tulevaa SharePointia.

SharePoint on valtava kokonaisuus. On tärkeää tutustua hyvin sen tarjoamiin mahdollisuuksiin ennen varsinaisen käyttöönoton suunnittelua. SharePointiin tehtävä panostus on usein työajallisesti ja taloudellisesti suuri, joten paljon voidaan säästää tekemällä oikeita valintoja jo suunnittelu-ja tilausvaiheessa. Ominaisuuksien tunteminen auttaa käyttöönoton jälkeenkin tehostamaan käyttötapoja ja herättää ajatuksia uusista käyttökohteista.

Kattava tietopaketti mahdollisuuksista esimerkkeineen

Tällä kurssilla tarjoamme kattavan tietopaketin SharePointin tarjoamista mahdollisuuksista sekä esimerkkejä ja kokemuksia erilaisista SharePoint-ympäristöistä. Kerromme myös mitä pitää huomioida ja millaisiin seikkoihin jokaisen tulee ottaa kantaa, kun suunnitellaan SharePointin käyttöönottoa omatoimisesti tai ulkoisen yhteistyökumppanin kanssa. Sovelton asiantuntijat ovat olleet mukana SharePointin käyttöönotoissa ja käytön tehostamisessa aina ensimmäisestä SharePoint-versiosta alkaen. Olemme nähneet, miten SharePointilla voidaan vaikuttaa tietotyöläisten arkeen. Kerromme kurssilla rohkaisevia ja varoittavia esimerkkejä siitä, miten oikeat ja väärät valinnat vaikuttavat SharePoint-ympäristön toimivuuteen ja käyttäjien sitouttamiseen.

 

Esitiedot: Kurssille osallistuvalla ei tarvitse olla aiempaa kokemusta SharePointista.

Materiaali: Kurssilla käytetään Sovelton tuottamaa materiaalia.

 

Koulutuksen tarkempi sisältö:

1. päivä
Yleistä
  • Mikä SharePoint on?
  • SharePoint-käsitteistö
  • yleisen tason kuvaus SharePointin ominaisuusalueista
  • Lisensointimallit
Käyttöönottomalli
  • Oma palvelin vai palveluna pilvestä?
  • Hallintatyökalujen erot on-premises vs. online
  • Toimijat, roolit ja tehtävät käyttöönotossa
SharePointia täydentävät järjestelmät
  • Yammer
  • Office Online Server
  • Exchange
  • SQL Server
  • Office 365 -sovellukset; mm. Yammer, Forms, Stream, Power BI jne.
Mitä uutta SharePointissa?
  • Uudistusten yleiskatsaus (O365 ja SharePoint Server 2019)
  • Modernit vs. perinteiset sivustot
  • Modernin ja perinteisen käyttöliittymän hallinta
  • Luettelodatan automaattinen käsittely Flow:lla (O365)
  • Mobiilikäytön tehostamiseen Power Apps (O365)
  • SharePoint App mobiililaitteille
Yleiskuva SharePointin rakenteesta
  • Rakenteen ja terminologian perusteet
  • Erot rakenteen hallinnassa on-premises- ja Office 365 -ympäristöjen osalta
  • Web Applications (on-prem)
  • Service Applications (on-prem)
  • Sivustokokoelmat
  • Sivustot
Sivustokokoelmat ja sivustot
  • Rakenteen suunnittelu; milloin tarvitaan sivustokokoelmia ja milloin sivustoja?
  • Sivustokokoelmien (Site Collection) ja sivustojen (Site)luonti ja hallinta
  • Sivustokokoelma- ja sivustokohtaisten ominaisuuksien aktivointi(Site Collection Features, Site Features)
Sisältörakenteiden ymmärtäminen
  • Kirjastot ja luettelot
  • Yhteiskäyttö Office-sovellusten kanssa
  • Ulkoisten tietovarastojen käyttäminen (LOB, Line-of-Business)
  • Tiedon elinkaaren hallinta, arkistointi ja hallittu poistaminen
  • Sisällön hyödyntäminen yli sivusto- ja sivustokokoelmarajojen
SharePoint Store
  • Miksi ja milloin käyttää SharePoint Storea?
  • Sovellusten lataaminen ja asentaminen
2. päivä
Käyttäjät ja käyttöoikeudet
  • Käyttäjäprofiilien tuonti AD:sta
  • Käyttäjäprofiilien hyödyntäminen henkilöhaussa ja sisällön kohdentamisessa
  • Käyttöoikeuksien määrittäminen
  • Käyttäjäryhmien luominen
  • Sisällön jakaminen ulkopuoliselle käyttäjälle
Metadatan hallinta lyhyesti
  • Managed Metadata Service
  • Katsaus Term Storeen
  • Termihierarkian toteuttaminen
  • Termien ja avainsanojen hallinta
Yhteisöllisyyttä tukevat tekniikat
  • My Siten ominaisuudet ja käyttöönotto
  • OneDrive for Business käyttäjän henkilökohtaisen ja jakaman sisällön tallennuspaikkana
  • Mikroblogeilla helposti oikeaa tietoa oikeille ihmisille
  • Uudistunut keskustelupalsta ja Community Site
  • Tagit sisällön kuvaamisessa
  • Sisällön ja käyttäjien seuraaminen
  • Yammer
Dokumentinhallinta lyhyesti
  • Sisältötyyppien (Content Type) hyödyntäminen sisällöntuotannossa
  • Sisältötyyppien jakaminen toisiin sivustokokoelmiin Content Type Hubin avulla
  • Tiedostojoukot (Document Sets)
  • Asiakirjojen tallentamisen vaihtoehdot
  • Versiointi, ulos- ja sisäänkuittaukset, työnkulku
  • Tiedostotunnistepalvelu (Document ID)
  • Sisällönjärjestäminen automaattisesti Content Organizerilla
  • Asiakirjojen kohdentaminen käyttäjille
  • Arkistointi
  • Tietojen hallintakäytännöt (Information Management Policy)
Business Intelligence lyhyesti
  • BI-ominaisuuksien käyttöönotto ja vaatimukset
  • Excel-sisällön julkaiseminen SharePointiin
  • Power BI -sisällön upottaminen SharePoint-sivuille
  • Office Web Apps & Office Online Server
  • Power Pivot- &T Power View -raportit SharePointissa
  • Power BI -raporttien upottaminen
  • Raporteissa käytettävien ulkoisten tietoyhteyksien hallinta
  • Visio Services mm. prosessikaavioiden julkaisuun
Hakupalvelut
  • Yleiskatsaus uudistuneeseen hakuun
  • Search Service Applicationissa tehtävät olennaisimmat asetukset, mm. sisältölähteet ja indeksoinnin aikataulu
  • Result Sources hakutulosten rajaamisessa
  • Hakutulossivun muutokset, mm. hakutulosten esikatselu ja suodatusmahdollisuudet

 

Avainsanat: , , , , , , , , ,

 

Paikkoja jäljellä:
Ei paikkarajoitusta
Pyydä tarjous

Tutustu myös

Hallitaanko teillä dokumentteja vai hallitsevatko dokumentit teitä? SharePointia käytetään paljon dokumentinhallintaan, mutta kuitenkaan kaikkia sen tarjoamia mahdollisuuksia ei kunnolla tunneta. Tästä syystä kokosimme kaiken olennaisen tiedon SharePointin dokumentinhallintaominaisuuksista tiiviiksi kahden päivän tietopaketiksi.

Vastuuhenkilö


Petteri Sjöholm

Petteri Sjöholm

Petterillä on yli 15 vuoden kokemus kouluttajana ja konsulttina. Viime vuosina Petteri on keskittynyt ja erikoistunut ensisijaisesti Power BI – ja SharePoint -koulutuksiin. Power BI:n osalta Petteri kouluttaa raporttien tuottajia ja analyytikkoja erilaisiin osaamistasoihin perusteista vaativampaan tiedonmallinnukseen ja visualisointiin saakka. SharePointin osalta Petteri on toiminut lukuisissa SharePoint-käyttöönotoissa asiantuntijana sekä kouluttanut käyttäjiä erilaisiin rooleihin sisällöntuottajista administraattoreihin.

Microsoft Certified Trainer (MCT), Microsoft Certified Data Analyst Associate, MCITP, MCTS, MCAS Instructor, Microsoft Office Specialist Master Instructor, konsultti. Koulutusalueena mm. Power BI, SharePoint, Power Platform, Office 365, Microsoft Office -sovellukset. Erityisosaamisalueena Power BI ja SharePoint.